Kiberbiztonsági törvény

Összefoglaló Magyarország kiberbiztonságáról szóló törvénytervezetről

MAGYARORSZÁG KIBERBIZTONSÁGÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY

 Magyarország Kormánya beterjesztette az Országgyűlés elé a Magyarország kiberbiztonságáról szóló törvénytervezetet (továbbiakban: a tervezet). A tervezet szövege a következő hivatkozáson keresztül olvasható:

https://www.parlament.hu/web/guest/folyamatban-levo-torvenyjavaslatok?p_p_id=hu_parlament_cms_pair_portlet_PairProxy_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_auth=VrS8TTj0&_hu_parlament_cms_pair_portlet_PairProxy_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8_pairAction=%2Finternet%2Fcplsql%2Fogy_irom.irom_adat%3Fp_ckl%3D42%26p_izon%3D9716

 

HATÁLY

SZEMÉLYI HATÁLY

A tervezet alapján a törvény – többek között – a következő közigazgatási ágazathoz tartozó szervezetek elektronikus információs rendszereire terjed ki:

  • a központi államigazgatási szerv, a Kormány kivételével,
  • a Sándor-palota,
  • az Országgyűlés Hivatala,
  • az Alkotmánybíróság Hivatala,
  • az Országos Bírósági Hivatal és a bíróságok,
  • az ügyészségek,
  • az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala,
  • az Állami Számvevőszék,
  • a Magyar Nemzeti Bank,
  • a Magyar Honvédség,
  • a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok,
  • a vármegyei közgyűlések hivatalai,
  • a megyei jogú városok és a fővárosi kerületi önkormányzatok képviselő-testületének hivatalai,
  • a települések képviselő-testületének hivatalai,
  • a központi szolgáltató,
  • a központi rendszerek szolgáltatói.

A tervezet apján a törvény hatálya ki fog terjedni azokra a szervezetekre (piaci szereplőkre) is, amelyek legalább 5, a törvény hatálya alá tartoznak olyan szervezetnek szolgáltatnak. Véleményem szerint ezek azok a piaci cégek lesznek, akik felhőalapon, szolgáltatásként nyújtanak elektronikus információs rendszert az ügyfeleik részére. A későbbiekben ezzel elkerülhetővé válnak azok a viták, melyek az ilyen elektronikus információs rendszerek biztonságával (kinek, mi a feladata, milyen követelményeket kell teljesíteni) kapcsolatban időről időre felmerülnek.

A tervezet alapján az új törvény hatálya kiterjed továbbá bizonyos piaci ágazatokra is, illetve foglalkozik az IKT folyamatok, IKT termékek és IKT szolgáltatások tanúsításával is, azonban ezeknek az előírásoknak az ismertetéséről – érintettség hiányában – a jelen levelemben eltekintenék.

IDŐBENI HATÁLY

A tervezet alapján az új törvény 2025. január 1-én lép hatályba és hatályon kívül helyezi többek között az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szóló 2013. évi L. törvényt.

KÖVETELMÉNYEK

Alapvető információbiztonsági követelmények

A tervezet alapján továbbra is (hasonlóan, mint a jelenlegi Ibtv. szerint) gondoskodni a szervezet elektronikus információs rendszereinek biztonságáról, azaz továbbra is

  • ki kell jelölni egy elektronikus információs rendszerek biztonságáért felelős személyt,
  • ki kell dolgozni az információbiztonsággal kapcsolatos szabályzatokat, eljárásrendeket;
  • biztonsági osztályba kell sorolni a szervezet elektronikus információs rendszereit;
  • meg kell valósítani az egyes biztonsági osztályokhoz rendelet (külön jogszabályban előírt) védelmi intézkedéseket;
  • gondoskodni kell a felhasználók biztonságtudatosságának megteremtéséről és fenntartásáról;
  • rendszeres kockázatelemzéssel fel kell tárni a szervezetet érő információbiztonsággal kapcsolatos kockázatokat stb.

A tervezet a hatósági feladatok ellátását – a kormány által később kijelölendő – nemzeti kiberbiztonsági hatósághoz – rendeli.

Új elemek a tervezetben

Biztonsági osztályba sorolás

A tervezet 10.§ alapján – az Ibtv.-ben előírt 5 fokozatú skála helyett – egy 3 fokozatú skálán (alap, jelentős, magas) biztonsági osztályba kell sorolni a szervezet elektronikus információs rendszereit.

Fontos változás, hogy a tervezet szerint csak a szervezet rendelkezésében lévő elektronikus információs rendszert kell biztonsági osztályba sorolni, a központi rendszereket nem.

A biztonsági osztályba sorolás követelményét és az egyes biztonsági osztályokhoz tartozó adminisztratív, fizikai és logikai védelmi intézkedéseket a korábbi levelemben már említett, a biztonsági osztályba sorolás követelményeiről, valamint az egyes biztonsági osztályok esetében alkalmazandó konkrét védelmi intézkedésekről szóló 7/2024. (VI. 24.) MK rendelet (továbbiakban: új vhr) tartalmazza.

Megj.: A korábbi levelemben jelzetteknek megfelelően az új vhr 2025. január 1-jével hatályon kívül helyezi a korábbi vhr-t (az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szóló 2013. évi L. törvényben meghatározott technológiai biztonsági, valamint a biztonságos információs eszközökre, termékekre, továbbá a biztonsági osztályba és biztonsági szintbe sorolásra vonatkozó követelményekről szóló 41/2015. (VII. 15.) BM rendelet).

Adatosztályozás

A szervezetnek nem csak az elektronikus információs rendszereit, hanem az azokban kezelt adatokat is biztonsági osztályba kell majd sorolnia külön kormányrendeletben foglaltak szerint.

Információbiztonsággal kapcsolatos költségek

A szervezet vezetője a tervezet 6.§ (4) bekezdése alapján az elektronikus információs rendszer védelmének biztosítása érdekében gondoskodik arról, hogy a szervezet éves IT fejlesztési költségvetésének legalább 5%-át kiberbiztonsági fejlesztésekre fordítsa.

Fejlesztések

A tervezet alapján (és az Ibtv. alapján is) új elektronikus információs rendszer bevezetése vagy már működő elektronikus információs rendszer továbbfejlesztése során a megállapított biztonsági osztályhoz tartozó követelményeket a rendszer használatbavételéig teljesíteni kell.

A tervezet alapján már a tervezés fázisában be kell nyújtani a hatóságnak az elektronikus információs rendszer biztonsági osztályba sorolását és a rendszerben kezelendő adatok osztályozását és csak a hatóság jóváhagyását követően lehet a szerződést megkötni, illetve a fejlesztést megkezdeni.

A szervezetnek rögzítenie kell a fejlesztésre irányuló szerződésben a nemzeti kiberbiztonsági hatóság által jóváhagyott osztályba soroláshoz kapcsolódó követelményeket és a fejlesztés során intézkedik azok megvalósulása iránt a fejlesztést végző szervezet felé.

A fejlesztést a nemzeti kiberbiztonsági hatóság által jóváhagyott, a biztonsági osztály vonatkozásában az informatikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott védelmi követelményeknek megfelelően kell végrehajtani.

A szervezet vezetőjének az elektronikus információs rendszer használatba vételére, további használatára irányuló döntése abban az esetben hozható meg, ha a nemzeti kiberbiztonsági hatóság által jóváhagyott biztonsági osztályba sorolásból következő követelmények teljesültek.

A „jelentős” és a „magas” biztonsági osztályba tartozó elektronikus információs rendszer esetében kötelező a kormányrendelet szerinti teljeskörű sérülékenységvizsgálat kezdeményezése.

TOVÁBBI JOGSZABÁLYOK

Felhatalmazást kap a Kormány, hogy – többek között – rendeletben megállapítsa

  • a kiberbiztonsági szolgáltatások részletes szabályait, a kiberbiztonsági szolgáltatások körét, az igénybevételére kötelezett, illetve jogosult szervezeteket, valamint a szolgáltatások igénybevételének rendjét;
  • az alapvető és fontos szervezetek kötelezettségeire vonatkozó részletes rendelkezéseket;
  • az elektronikus információs rendszereken kezelt adatok osztályozására vonatkozó részletes szabályokat;
  • az elektronikus információs rendszer biztonságáért felelős személy részletes feladat- és hatáskörét;
  • a központi szolgáltató e törvény alapján ellátandó feladataira vonatkozó részletes szabályokat;
  • a nemzeti kiberbiztonsági hatóság, valamint a honvédelmi célú elektronikus információs rendszerek tekintetében a hatósági feladatokat ellátó szerv feladat- és hatáskörét, valamint az eljárására és a nyilvántartásra vonatkozó részletes szabályokat;
  • a kiberbiztonsági hatóság által kiszabható bírság mértékét, megállapításának szempontrendszere a bírság kiszabásának és befizetésének részletes eljárási szabályait.

Felhatalmazást kap az informatikáért felelős miniszter, hogy  – többek között – rendeletben meghatározza

  • az SZTFH elnöke véleményének kikérését követően a biztonsági osztályba sorolás követelményeit, valamint az egyes biztonsági osztályok esetében alkalmazandó konkrét védelmi intézkedéseket;
  • az alapvető és fontos szervezet vezetőjének és az elektronikus információs rendszer biztonságáért felelős személynek a szakmai képzésére és továbbképzésére vonatkozó rendelkezéseket;
  • az elektronikus információs rendszer biztonságáért felelős személy feladatellátáshoz szükséges szakképzettséget vagy szakmai gyakorlatszerzés szempontjából elfogadható szakterületet.

HATÁRIDŐK, TOVÁBBI FELADATOK

Az új vhr-ben megjelennek a korábbihoz képest új követelmények, azonban a tervezet 84.§-a alapján ezeknek az új követelményeknek a teljesítésére 1 év áll a rendelkezésre.

A fentiek alapján a következő feladatok elvégzése szükséges:

  • Biztonsági osztályba sorolás és adatosztályozás elvégzése a törvény hatályba lépésétől számított 180 napon belül;
  • A meglévő védelmi intézkedések felvizsgálata;
  • Szabályzatok, eljárásrendek, kockázatelemzés felülvizsgálata;
  • Cselekvési terv készítése az esetleg még meglévő hiányosságok és az új követelmények teljesítésére;
  • A cselekvési terv végrehajtása 2025. december 31-ig.